Nieuws - SVMH Gouda
15256
page-template,page-template-blog-masonry-full-width,page-template-blog-masonry-full-width-php,page,page-id-15256,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,no_animation_on_touch,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

 

Opmaker voor “Het Blad” gezocht

Piet Kossen wil in mei 2019 stoppen met het opmaken van “Het Blad”. Hij heeft dan 110 nummer vorm gegeven. We zoeken dringend een vervanger die dit werk over wil nemen. Heeft u belangstelling of weet u iemand die mogelijk belangstelling heeft, meld dit bij onze voorzitter (0182-602660). We zullen dan contact opnemen. Help het bestuur te voorkomen dat we vanaf mei met nooduitgaven moeten gaan werken!

Willem Verwoerd

Voorlopige datum jaarvergadering 2019

Deze is gepland op dinsdagmiddag 28 mei 2019. Het bestuur is voornemens de, u bekende, afspraken rond reizen op te nemen in het Huishoudelijk Reglement van de vereniging. Deze staan op voorhand, als “concept”, onder ons huishoudelijk reglement op deze website.

Willem Verwoerd

Profiteer van onze aantrekkelijke zorgverzekering

In 2019 betalen we allemaal meer voor de zorg en onze zorgverzekering. Vooral senioren hebben te maken met stijgende zorgkosten. Als lid van de SVMH kunt u gebruikmaken van onze aantrekkelijke en voordelige collectieve zorgverzekering. Meer gegevens vindt u op de pagina “LIDMAATSCHAP”.

Willem Verwoerd

Fietsen op vrijdagen

Vrijdag 5 april start het fietsen op de vrijdagen weer. Maar de weersvoorspellingen voor maart lijken zo goed, dat we mogelijk ook dan al gaan fietsen. Dus kijk eventueel om 9:30 bij Excelsior op de vrijdagen in maart.

Ik wens jullie een fijn fietsjaar en graag tot dan!

Hartelijke groet, Joke Lammers

Koffieochtend 27 maart

Woensdag 27 maart is er weer een koffieochtend van 10:30 tot 12:00 uur. Deze keer hebben we de kinderboerderij, Bloemendaalseweg 34a uitgekozen. Geen onbekende plek voor ons.

De balken in De Deel worden nu opgeknapt en die kunnen we dan weer in volle glorie bewonderen. Bij de koffie is ook wat lekkers te koop en na afloop is er de mogelijkheid om een pannenkoek te bestellen als lunch. Iedereen is welkom zonder aanmelding maar vergeet niet te betalen na afloop! Dat loopt nog wel eens verkeerd en dan moet de SVMH de kosten betalen.

Tot ziens,

Lili Koot (0182-373162) e3n Ina Appers (0182-527928)

Hulp bij invullen belasting opgave

Er zijn 14 mensen die via de BOG (Belastingservice Ouderen Gouda) helpen bij het invullen van uw belastingaangifte 2018. Twee hiervan zijn leden van de SVMH. Dit zijn Cees Leenheer (0182-524839) en Willem Verwoerd (0182-32556). De voorwaarden en uitgebreidere informatie vindt u in “Het Blad” 107.

Maximum aantal deelnemers bustochten

De belangstelling voor busreizen neemt steeds meer toe. We komen regelmatig tegen het maximale aantal deelnemers dat met één bus mee kan. Twee maal hebben we dit jaar het maximale aantal deelnemers bereikt dat in de bus mee konden. Een keer hebben we al een wachtlijst moeten maken! Wat is het probleem?

De grootste bussen hebben 58 of 63 zitplaatsen. Een dubbeldekker kan meer mensen meenemen, maar is niet geschikt voor de meeste van onze leden. Ik zie veel van onze mensen niet de krappe trap in de bus opklimmen. Willen we een extra bus in kunnen schakelen, dan moeten we zeker 85 deelnemers hebben om uit de kosten te komen. We hopen nooit nee te hoeven verkopen, maar we kunnen dit niet garanderen. Dus zodra we meer aanmeldingen hebben dan plaatsen in de bus, dan kunnen we niet anders dan de late aanmelders op een wachtlijst te plaatsen.

Ons advies: Wilt u graag mee, stel het inschrijven niet uit. Een mochten we veel meer inschrijvingen krijgen dan we plaatsen in de bus hebben, dan kan de reiscommissie tijdig een extra bus bestellen.

De reiscommissie

Afzeggen dagtochten

Ten onrechte denken veel leden dat als zij een dagtocht afzeggen, zij altijd hun geld terug krijgen. Dat is onmogelijk omdat vanaf de peildatum de SVMH voor alle aangemelde deelnemers de volledige reissom moet betalen. Zie ook het concept reglement voor reizen dat is geplaatst op de website onder het Huishoudelijk Reglement.

De reiscommissie

Berichten van andere verenigingen

In principe publiceren we geen berichten van andere verenigingen in Het Blad. We willen voorkomen (op onze kosten) een gratis publicatie bord te worden voor allerlei, voor ouderen nuttige, verenigingen en leuke activiteiten. Uiteraard kan iemand wel een artikel voor Het Blad schrijven over zijn of haar hobby. Dan zien anderen hoe waardevol die hobby voor bepaalde personen is.  Op die manier snijdt het mes aan twee kanten. In Het blad staat een leuk artikel en indirect brengt de andere vereniging en haar activiteiten onder de aandacht van onze leden.
Het bestuur

De activiteiten leiders zijn HET aanspreekpunt 

Bij de busreis van 13 juli 2018 bleken de nodige dames gehoord te hebben dat de meerdaagse reis niet door zou gaan. Zij hadden zich daarom niet aangemeld voor deze reis. Waar dat verhaal vandaan kwam weten de mensen van de reiscommissie niet. Op dat moment hadden we nog 4 dagen te gaan tot het moment waarop de beslissing moest worden genomen. We hebben ter plaatse het gerucht ontzenuwt. Uiteindelijk is het aantal aanmeldingen voor de meerdaagse reis na de busreis van 13 juli in 4 dagen verdubbeld. We hadden toen voldoende aanmeldingen om de reis door te laten gaan.
De moraal van het verhaal; Als u iets hoort over een van onze activiteiten wat afwijkt van uw verwachting, neem contact op met de activiteiten leiders! Deze staan vermeld op de website. Van hen krijgt u de juiste informatie.
Willem Verwoerd

Vragen over bingo 

Indien er vragen zijn over de bingo, u kunt ten alle tijde bellen met 0182-532556. We hebben een keer de bingo vanwege weersomstandigheden af moeten lassen. Dan is het onmogelijk iedereen te informeren. Op de bingo middagen ben ik mobiel te bereiken op 06-12864221. Alleen ik kan niet altijd garanderen direct mijn mobiel direct op te nemen. Bel dan direct een tweede keer, dan heb ik waarschijnlijk mijn mobiele telefoon klaar liggen.
Marja Verwoerd

Jaarvergadering 22 mei 2018

Sfeerverslag ALGEMENE LEDEN VERGADERING

Sfeerverslag jaarvergadering 22 mei 2018

Ongeveer ¼ van onze leden heeft onze jaarvergadering bezocht. Een bijzondere vergadering, waarbij we gelijktijdig ons 10 jarig bestaan vierden. Na de opening zijn de leden herdacht die ons het afgelopen jaar zijn ontvallen. Na een paar mededelingen zijn we door de agenda gegaan. Alle vergaderstukken zijn zonder discussie aangenomen. De leden zijn tevreden over de wijze waarop de vereniging functioneert en hoe de bestuursleden leiding geeft aan de vereniging. De penningmeester heeft op enkele punten een toelichting gegeven op de financiële stukken. Stukken op basis van de boekhouding die de kascontrole commissie in orde heeft bevonden.

We mogen ons gelukkig prijzen dat er in de vergadering 3 nieuwe bestuursleden zijn benoemd. Met Jan Weggemans, Helma de Mooy en Marion Eichhorn hebben we een bestuur van 5 mensen. Dat voor het eerst sinds lange tijd. Ook de kascontrole commissie is met de dames Wieman en Wierst compleet.

Voor de vergadering waren de leden al ontvangen met koffie en gebak. Na de korte vergadering waren er hapjes en drankjes voor de aanwezigen. Nadat we daar van genoten hadden hebben we genoten van het programma dat Linquinda heeft gepresenteerd. Een fijne middag voor zowel de leden als het bestuur. Want wat is er fijner als een vereniging die voldoet aan de verwachtingen van de leden en (bestuurs)leden wiens inspanningen voor de vereniging worden gewaardeerd door de leden.

Willem Verwoerd

Afspraken vrijdag fietsgroep

Met dank aan Joke Lammers het volgende bericht:

Onder het genot van koffie en oranje gebak van de SVMH, hebben we de neuzen weer één kant op gekregen. Graag wil ik een ieder bedanken voor zijn of haar inbreng in deze.

De gemaakte afspraken zijn:

  • Start blijft bij Excelsior
  • Starttijd, let op! 9.30 uur
  • De groep bepaalt per keer, waarheen er gefietst gaat worden
  • Deze afspraken gaan in vanaf de eerste vrijdag in mei 2018 (vrijdag 4 mei).

Over computers en zo

In de afgelopen periode heeft de SSG Gouda, in samenwerking met de Hobby Computer Club (HCC) Regio Gouda, zich ingespannen om het voordeel van tablet-gebruik met name voor senioren onder uw aandacht te brengen. Daartoe is een aantal presentaties gegeven, waarbij op duidelijke en inzichtelijke manier dit voordeel is toegelicht. Aansluitend op deze presentaties zijn cursussen gegeven om het gebruik van een tablet daadwerkelijk te ervaren en te oefenen. Bij de opzet van deze cursussen is rekening gehouden met het feit, dat senioren wat minder routine hebben in het gebruik van digitale hulpmiddelen. Het tempo van de cursus is daarop afgestemd. Ook zijn tijdens de cursus – naast natuurlijk een docent – een aantal assistenten behulpzaam  tijdens de lessen. Om een indruk te krijgen van deze cursussen klikt u op de volgende link: video SSG-cursus.  Voor senioren, die nog vragen hebben over computers, tablets, smartphones, enz. verwijzen we naar de mogelijkheid om die vragen te stellen aan deskundigen, die elke week op donderdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur aanwezig zijn in De Rotonde, Zuidhoef 138, 2804 TE Gouda. Ook in de Bibliotheek Gouda wordt een dergelijk vragenuurtje gehouden op dinsdag van 11.00 – 12.30 uur. Ook worden er thema presentaties verzorgd, zowel in De Rotonde als ook in de Bibliotheek. Vragen over dit onderwerp kunt u altijd kwijt aan het volgende mailadres: HHC Regio Gouda informatie.

Actieve leden gezocht

We richten ons als vereniging met onze activiteiten op senioren. Onze leden zijn senioren. Dus ook het bestuur en de actieve leden zijn senioren. Zoals te verwachten is, is het verloop groter dan bij verenigingen met ook jongere actieve leden. We zijn daar om op zoek naar mensen die zich vrijwillig actief willen inzetten. Alleen dan kunnen we voor onze leden een optimaal pakket activiteiten brengen.

 

Iets voor U?  Neem contact op met Carolien Kanters of Willem Verwoerd

Twee dagen fietsen

Onze sportieve leden kunnen vanaf mei op twee dagen gaan fietsen. Op dinsdag vertrekt een groep om 9.15 uur van het stadhuis voor een langere tocht met een koffie pauze. Op vrijdag vertrekt om 10 uur een groep van het Exelsior terrein voor een kortere tocht. LET OP: Van november tot april zijn er geen fietstochten.

Rijbewijs keuringen

Senioren, chauffeurs met C/D/E rijbewijs en overige automobilisten die voor verlenging van hun rijbewijs door een arts moeten worden gekeurd, kunnen regelmatig terecht in De Buurtstee, Gildenburg 1. Veel gemeenten verstrekken geen keuringsformulieren (Eigen Verklaring met Geneeskundig Verslag) meer en verwijzen naar het CBR. De Eigen Verklaring is ook verkrijgbaar bij Regelzorg en kost 41,00 Euro.

Het tarief (prijsniveau 2018) voor de keuring voor chauffeurs tot 75 jaar is 35,00 euro voor BE en 52,50 euro voor C/D/E. Voor informatie en een afspraak belt u tijdens kantooruren naar het landelijke afsprakenbureau (088-2323300) of plan zelf een datum via www.regelzorg,nl

De verwerking en beoordeling van de Eigen Verklaring door het CBR kan tot 3 maanden in beslag nemen. Geadviseerd wordt om ten minste 4 maanden voor het verlopen van de geldigheid van het rijbewijs een afspraak te maken voor een keuring.

Geen berichten gevonden