Nieuws - SVMH Gouda
15256
page-template,page-template-blog-masonry-full-width,page-template-blog-masonry-full-width-php,page,page-id-15256,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

 

Thema ochtend

Donderdag 13 februari van 10.00 tot 11.30 uur is er weer een thema ochtend in de Buurtstee, Gildenburg 1. De kosten zijn 3,50 euro inclusief 2 kopjes koffie. Het thema is de reiservaringen van de familie Amesz van hun rondreizen door Marokko.
Ze  zijn daar twee keer geweest. Een reis waren vooral de koningssteden Rabat, Meknes en Fes de bestemming. De andere reis betrof vooral het bezoek aan het binnenland. Zij zullen met veel plezier u vertellen over hun ervaringen. Zij vonden het een prachtig land, een bezoek meer dan waard.
Tot ziens.

Cocky, Gepke, Kitty, Eldert en Gerda

Wandelingen

Vrijdag 17 januari.
Korte stadswandeling van ongeveer een uur in een rustig tempo.
Verzamelen om 10.05 uur in de stationshal van Gouda . Vertrek om 10.10 uur . We lopen door het van Bergen IJzendoorn park en  via het Bolwerk naar de Turfsingel . Koffie in het Schipperscafé . Daarna kunnen we na overleg verder wandelen , b.v. via de Veerstal en het Houtmans plantsoen terug naar het station .

Vrijdag 7 februari.

Lange wandeling van Harmelen naar Woerden (ongeveer 8 km) op half verharde paden. Verzamelen 9:35 op spoor 5 van station Gouda, Vertrek om 9:45 met de sprinter richting Den Bosch. In worden uitstappen en dan naar de bushaltes aan de achterkant van het station. Met de bus van 10:02 bus 102 richting Utrecht naar Harmelen. (4 minuten tijd om over te stappen).Uitstappen in Harmelen bushalte Kalverstraat. In Harmelen drinken we eerst koffie. Daarna lopen we over het Jaagpad naar Woerden. Vandaar gaan we met de trein terug naar Gouda.

Vrijdag 14 februari.

Korte wandeling in een rustig tempo van ongeveer één uur. Verzamelen om 9:20 op spoor 5 van het station Gouda. Vertrek om 9:33 met de sprinter naar Goverwelle. We maken een wandeling door het Steinse Groen en drinken koffie in het winkelcentrum Goverwelle. Daarna terug naar Gouda met de bus of de trein.

Voor informatie :
Wietske van den Brink .
Tel. 0182 – 338339
Email: wietskevandenbrink@kpnmail .nl

Koffie ochtend

Woensdag 29 januari van 10.30 tot 12.00 uur is er weer een koffieochtend. We gaan naar het restaurant van de Chocoladefabriek genaamd ‘Kruim’, voor de meesten van ons een bekende plek. Voor wie nog niet zo lang in Gouda woont, in de voormalige fabriek is nu een mooie Bibliotheek gevestigd. We mogen aan de lange tafel zitten, direct bij binnenkomst aan de linkerkant. Tafel 36. Iedereen is welkom, maar vergeet niet te betalen, dit wordt nog wel eens vergeten, de S.V.M.H. moet dan voor de kosten opdraaien!
Op woensdag 25 maart gaan we naar het “Hofje van Jongkind” .Deze lunchroom is gevestigd in een gerestaureerd pand in de Zeugstraat. We zijn er al eens eerder geweest en vinden het zeker nog eens een bezoek waard. Ook het gebak was niet te versmaden. Er ligt binnen volop informatie over het ontstaan van deze locatie.
Dus: woensdag 25 maart van 10.30 – 12.00 naar de Zeugstraat 28. En natuurlijk vergeten  we niet om onze eigen consumpties te betalen.
Tot ziens.

Lili Koot      (0182-373162)

Ina Appers (0182-527928)

Rijbewijs keuringen

Automobilisten kunnen zich via Regelzorg Rijbewijskeuringen in De Buurtstee, Gildenburg 1, medisch laten keuren voor de verlenging van hun rijbewijs op de volgende data:

  • Donderdag 9 januari
  • Donderdag 13 februari
  • Donderdag 12 maart

Een afspraak maken met de arts kan via Regelzorg Rijbewijskeuringen. Telefonisch: 088 23 23 300.  Zelf een datum plannen: www.regelzorg.nl.

Automobilisten van 75 jaar en ouder betalen € 45,00. Voor houders van rijbewijs C/D/E tot 75 jaar is het tarief € 70,00.

Houd zelf de einddatum van uw rijbewijs in de gaten, ondanks de coulanceregeling adviseert Regelzorg toch een gezondheidsverklaring te kopen minimaal 4 maanden voor einddatum van Uw rijbewijs. Deze regeling maakt het 75 plussers mogelijk om een jaar met een verlopen rijbewijs te rijden. Meer informatie over de regeling vindt u op www.regelzorg.nl.

Voordat u een afspraak maakt koopt u eerst een Gezondheidsverklaring. Aangeraden wordt dit digitaal te kopen met behulp van uw DigiD met SMS code op mijn.cbr.nl Een papieren gezondheidsverklaring is verkrijgbaar bij de meeste gemeenten, het CBR of Regelzorg. Deze verklaring moet u eerst invullen en opsturen naar het CBR. Het kan een paar weken duren alvorens u de papieren die de arts moet invullen, het Keuringsverslag, thuisgestuurd krijgt. Op dat moment kunt u pas een afspraak maken voor de keuring.

Aangeraden wordt een afspraak te maken bij een arts die uw formulier op de computer (digitaal) kan invullen.

 

Jeu de Boules (tijdelijk) gestopt

In het kader van het stimuleren van “bewegen voor ouderen” heeft de gemeente besloten de Jeu de Boules baan bij de Wingerd flat niet te onderhouden. De baan is haast niet meer te gebruiken. Een goede mogelijkheid om ouderen te laten bewegen is hierbij komen te vervallen.

Daarnaast zijn er, mede door het koude weer, momenteel erg weinig deelnemers. De leiding van de Jeu de Boules ziet zich daarom genoodzaakt de activiteit te stoppen. De groep onderzoekt de mogelijkheid om op een andere locatie te gaan spelen.  Het bestuur gaat kijken wat verder de mogelijkheden zijn de baan in een goede conditie te krijgen. Mogelijk lukt dit door sponsoring. Als er een oplossing is hoort u dit zo spoedig mogelijk. Hopelijk neemt dan ook het aantal belangstellenden weer toe.

Willem Verwoerd

Huishoudelijk reglement aangepast

In de ledenvergadering van 28 mei 2019 hebben de leden de concept artikelen voor het  Huishoudelijk reglement (met betrekking tot reizen) goedgekeurd. Deze artikelen zijn opgenomen als artikel 4 in ons Huishoudelijk reglement. De oude artikelen 4 en 5 zijn omgenummerd tot 5 en 6.

Willem Verwoerd

Twee dagen fietsen

Onze sportieve leden kunnen vanaf april op twee dagen gaan fietsen. Op dinsdag in april en oktober vertrekt een groep om 10:00 uur van het stadhuis voor een tocht met een koffie pauze. Vanaf mei tot en met september is dit 9:15 uur. Op vrijdag vertrekt om 9:30 een groep van het EXELSIOR terrein. LET OP: van november tot april zijn er geen fietstochten.

Voor alle tochten: Per keer wordt de route en afstand bepaald. Het gaat om tochten van 30 km met start tegen de wind in.

Wij wensen jullie een fijn fietsjaar en graag tot dan!

Hartelijke groet, Joke Lammers en Hennie Kovacs

Profiteer van onze aantrekkelijke zorgverzekeringen

In 2019 betalen we allemaal meer voor de zorg en onze zorgverzekering. Vooral senioren hebben te maken met stijgende zorgkosten. Als lid van de SVMH kunt u gebruikmaken van onze aantrekkelijke en voordelige collectieve zorgverzekering. Meer gegevens vindt u op de pagina “LIDMAATSCHAP”.

Willem Verwoerd

Maximum aantal deelnemers bustochten

De belangstelling voor busreizen neemt steeds meer toe. We komen regelmatig tegen het maximale aantal deelnemers dat met één bus mee kan. In 2019 hebben we drie maal het maximale aantal deelnemers bereikt dat in de bus mee konden. Twee keer hebben we een wachtlijst moeten maken! Wat is het probleem?

De grootste bussen hebben 58 of 63 zitplaatsen. Een dubbeldekker kan meer mensen meenemen, maar is niet geschikt voor de meeste van onze leden. Ik zie veel van onze mensen niet de krappe trap in de bus opklimmen. Willen we een extra bus in kunnen schakelen, dan moeten we zeker 85 deelnemers hebben om uit de kosten te komen. We hopen nooit nee te hoeven verkopen, maar we kunnen dit niet garanderen. Dus zodra we meer aanmeldingen hebben dan plaatsen in de bus, dan kunnen we niet anders dan de late aanmelders op een wachtlijst te plaatsen.

Ons advies: Wilt u graag mee, stel het inschrijven niet uit. Een mochten we veel meer inschrijvingen krijgen dan we plaatsen in de bus hebben, dan kan de reiscommissie tijdig een extra bus bestellen. Maar dat lukt niet als er veel last minute inschrijvingen zijn!

De reiscommissie

Afzeggen dagtochten

Voor meer informatie, zie artikel 4 van ons huishoudelijk reglement.

De reiscommissie

Berichten van andere verenigingen

In principe publiceren we geen berichten van andere verenigingen in Het Blad. We willen voorkomen (op onze kosten) een gratis publicatie bord te worden voor allerlei, voor ouderen nuttige, verenigingen en leuke activiteiten. Uiteraard kan iemand wel een artikel voor Het Blad schrijven over zijn of haar hobby. Dan zien anderen hoe waardevol die hobby voor bepaalde personen is.  Op die manier snijdt het mes aan twee kanten. In Het blad staat een leuk artikel en indirect brengt de andere vereniging en haar activiteiten onder de aandacht van onze leden.
Het bestuur

De activiteiten leiders zijn HET aanspreekpunt 

Regelmatig merken wij dat er verhalen de ronde doen over bepaalde zaken. Tot op heden hebben we nog geen verhaal gehoord dat steek hield. Blijkbaar willen bepaalde personen stemming kweken. Dit soort zaken kan de vereniging / de betrokken activiteit, schaden. Zo zou de reiscommissie een keer een busreis hebben afgezegd omdat er onvoldoende aanmeldingen waren. Het bleek echter dat ruim voor de peildatum een verhaal de ronde deed dat de reis niet door zou gaan. Ons was al opgevallen dat er maar weinig inschrijvingen kwamen. Gelukkig vernamen we dit verhaal tijdig. Uiteindelijk bleek er ruim voldoende belangstelling voor deze reis te zijn. Zo ook kwamen we achter een verhaal dat op de bingo de prijzen uitsluitend chocolade bestaan. Het enige resultaat was een lachsalvo van de aanwezigen op de bingo waar we hen in kennis stelden van het verhaal.
De moraal van het verhaal; Als u iets hoort over een van onze activiteiten wat afwijkt van uw verwachting, neem contact op met de activiteiten leiders! En als het kan, noem de naam van de persoon van wie u het verhaal heeft gehoord. Hang het niet aan de grote klok, maar meld het aan de activiteiten leider. Die staan vermeld de website. Van hen krijgt u de juiste informatie.

Willem Verwoerd

Jaarvergadering 2020 

Het bestuur heeft besloten de jaarvergadering voor 2020 op dinsdagmiddag 26 mei te houden.

Vragen over bingo 

Indien er vragen zijn over de bingo, u kunt ten alle tijde bellen met 0182-532556. We hebben een keer de bingo vanwege weersomstandigheden af moeten lassen. Om 12:00 uur werd medegedeeld dat het OV vanaf 14:00 uur niet meer rijden zou. De meeste aanwezigen zouden dan niet meer naar huis kunnen. Gezien de korte tijd en het feit dat we van de deelnemende niet leden geen gegevens hebben, is het onmogelijk de mensen die meestal komen te informeren. Op de bingo middagen ben ik mobiel te bereiken op 06-12864221. Alleen ik kan niet altijd garanderen direct mijn mobiel direct op te nemen. Bel dan direct een tweede keer, dan heb ik waarschijnlijk mijn mobiele telefoon klaar liggen.
Marja Verwoerd

Jaarvergadering 28 mei 2019

Sfeerverslag ALGEMENE LEDEN VERGADERING

We waren op 28 mei bijeen in de Irishof. Helaas viel de vergadering samen met een staking van het openbaar vervoer. De nodige leden waren hierdoor niet in staat de vergadering te bezoeken. Jammer!

De vergadering heeft Willem Verwoerd herkozen als bestuurslid. Hij is het enige overgebleven bestuurslid die vanaf de oprichting van de SVMH in het bestuur zit. Frans de Ruiter is in het bestuur gekozen. Hij gaat zich bezighouden met de opmaak van Het Blad. Ook hebben we weer een complete kascontrole commissie. Anneke Snoek (voor 2 jaar) en Wim Scheuer (voor 1 jaar) gaan volgend jaar de boeken van de penningmeester controleren.

Helaas ontbrak er in het jaarverslag van het secretariaat een stukje over ons tweede lustrum. Geen van de bestuursleden had dit tijdens de voorbereiding van de jaarvergadering opgemerkt. Maar we hebben oplettende leden. Dit wordt gecorrigeerd. De notulen van de ledenvergadering van 2018 zijn ongewijzigd goedgekeurd.

Financieel is onze vereniging gezond. Vooral de reizen leverden dit jaar een positief saldo op. Als er voldoende deelnemers zijn krijgen we van Eemland een bedrag voor het werk dat de SVMH voor haar verricht. Dat bedrag is onverwacht beduidend hoger uitgevallen dan begroot. Voor het komende jaar wordt er gestreefd inkomsten en uitgaven bij de reizen beter in evenwicht te krijgen. De begrotingen voor 2019 (herzien) en 2020 zijn besproken. Deze laten een kleine plus zien. Aangezien Willem ook het geld van de bingo beheert heeft hij de kascontrole ook geïnformeerd over de financiën van de bingo. Willem controleert de financiële verslagen van alle commissies waar geld in om gaat. Door deze opzet is ook voor de bingo een controle door een derde geregeld. Tevens heeft hij een begroting voor de bingo voor 2019 gepresenteerd. Deze komt uit op een nulresultaat. De vergadering keurde de financiële verslagen goed. In de begrotingen wordt nog steeds gerekend met de al jaren geldende contributie van 16,50 (een lid) en 28,50 (twee leden op één adres). Dus ook volgend jaar komt er geen contributieverhoging.

De voorgesteld aanvulling van het huishoudelijk reglement is door de vergadering goed gekeurd.

Tot slot hebben we Piet Kossen bedankt voor het vele werk dat hij heeft verricht bij het maken van Het Blad. Helaas was hij door ziekte afwezig. Twee bestuursleden zullen hem namens de leden bezoeken, bedanken en een cadeau aanbieden. Ook Dirk Kortekaas was aanwezig. Hij was tot voor kort onze vaste chauffeur op onze reizen. We hebben afscheid van hem (en zijn vrouw) genomen en hem (ter herinnering aan de SVMH) een beeldje van een buschauffeur gegeven.

Na de pauze hebben diverse leden de activiteiten van de SVMH voor het voetlicht gebracht. Veel van de aanwezigen hadden geen idee dat er zoveel SVMH leden zoveel activiteiten organiseerden. Het werd als bijzonder nuttig ervaren dat het bestuur ruimte had ingeruimd om dit een keer te presenteren.

Na een fijne middag zijn de aanwezigen weer naar huis gegaan.

 

Willem Verwoerd

Over computers en zo

In de afgelopen periode heeft de SSG Gouda, in samenwerking met de Hobby Computer Club (HCC) Regio Gouda, zich ingespannen om het voordeel van tablet-gebruik met name voor senioren onder uw aandacht te brengen. Daartoe is een aantal presentaties gegeven, waarbij op duidelijke en inzichtelijke manier dit voordeel is toegelicht. Aansluitend op deze presentaties zijn cursussen gegeven om het gebruik van een tablet daadwerkelijk te ervaren en te oefenen. Bij de opzet van deze cursussen is rekening gehouden met het feit, dat senioren wat minder routine hebben in het gebruik van digitale hulpmiddelen. Het tempo van de cursus is daarop afgestemd. Ook zijn tijdens de cursus – naast natuurlijk een docent – een aantal assistenten behulpzaam  tijdens de lessen. Om een indruk te krijgen van deze cursussen klikt u op de volgende link: video SSG-cursus.  Voor senioren, die nog vragen hebben over computers, tablets, smartphones, enz. verwijzen we naar de mogelijkheid om die vragen te stellen aan deskundigen, die elke week op donderdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur aanwezig zijn in De Rotonde, Zuidhoef 138, 2804 TE Gouda. Ook in de Bibliotheek Gouda wordt een dergelijk vragenuurtje gehouden op dinsdag van 11.00 – 12.30 uur. Ook worden er thema presentaties verzorgd, zowel in De Rotonde als ook in de Bibliotheek. Vragen over dit onderwerp kunt u altijd kwijt aan het volgende mailadres: HHC Regio Gouda informatie.

Actieve leden gezocht

We richten ons als vereniging met onze activiteiten op senioren. Onze leden zijn senioren. Dus ook het bestuur en de actieve leden zijn senioren. Zoals te verwachten is, is het verloop groter dan bij verenigingen met ook jongere actieve leden. We zijn daarom op zoek naar mensen die zich vrijwillig actief in willen zetten. Alleen dan kunnen we voor onze leden een optimaal pakket activiteiten blijven organiseren. Daarnaast is er ook ruimte voor nieuwe activiteiten. Helaas is er geen klaverjas club meer. Zijn er leden die dit willen gaan organiseren of daarbij willen helpen, meldt u dan aan. Dat geld ook voor andere activiteiten.

Iets voor u? Neem contact op met een van de bestuursleden.

Geen berichten gevonden